Betrouwbaarheids-tuning
Het aspect tuning kennen we zo langzamerhand allemaal. De ene tuner kiest weer een andere combinatie van onderdelen en tuning ten opzichte van de concurrentie tuners. Ook wij doen alle mogelijke tunings werkzaamheden aan 2/4 takt motoren tot en met het compleet ontwerpen van in- en uitlaatsystemen.
Maar eigenlijk is tuning het perfectioneren van de motor. Veel mensen zijn vaak bang om hun motor te laten tunen, omdat dit in de meeste gevallen kostbaar is en de betrouwbaarheid/levensduur van de motor achteruit gaat. Dit hoeft echter niet!!!!
Daarom bieden wij buitenom de vermogens tuning de betrouwbaarheids-tuning aan, wat zeer populair is bij lange-afstands/24-uur-races en enduro rijders. Het zorgt ervoor dat uw motor betrouwbaarder wordt en dus een langere levensduur heeft bij het optimaal presteren van het motorblok. Langere levensduur betekent minder onderhoudskosten!
De technische kennis hebben wij vooral veel opgedaan in de WK superbike endurance, waarbij we nooit technische uitval hebben gehad op motorisch gebied. Niet voor niets werd het team dan ook 3e in de 8 uren van Qatar en 6e in het WK eindklassement 24 uurs races.In 2012 pakte crossblokrevisie zelfs het europees kampioensschap voor 1 cilinder motoren waarbij we zelfs grote fabrikanten en teams zoals Yamaha,BMW en ktm racing hebben verslagen.
Wat houd betrouwbaarheidstuning exact in?
Veel mensen denken dat passingen, cilinderboringen en lageringen extra exact recht moeten zijn en loepzuiver op o,o geklokt moeten zijn. Echter is dit de grootste misstap wat je kunt indenken. Als de motor in bedrijfstemperatuur is en onder maximale belasting staat nemen cilinderboringen, pistonpennen, lagers en bijvoorbeeld krukassen een heel andere bedrijfsvorm aan.
Het is daarom van groot belang dat je de juiste modificaties aanbrengt om zo de optimale fijn tuning te creëren voor bijvoorbeeld betere loopeigenschappen, wat kan leiden tot minder slijtage en langere levensduur van onderdelen, minder wrijvingsverlies dus eventueel meer vermogen. Daarom is het van belang dat een standaard motor fabriek af altijd goed word ingelopen, omdat al deze onderdelen nog geen loopeigenschappen hebben. Neem maar een voorbeeld aan het feit dat een net mooi ingelopen zuiger beter presteert als een net nieuw gemonteerde zuiger.
Betrouwbaarheidstuning word ook wel het bleuprinten genoemd.
Resultaat: betrouwbaarder, in veel gevallen vermogenswinst, langere levensduur dus minder onderhoudskosten.
Overzicht tunings prijzen (Los aangeleverde delen excl eventuele onderdelen)
Stage 1 (betrouwbaarheidstuning)
Stage 1 : 4 Takt (betrouwbaarheidstuning): basis revisie/kosten + €275,- (4t); bestaand uit: blok open maken, diagnose stellen, reinigen, pasvlakken/afdichtingsvlakken behandelen/vlakken, montage en demontage van lagers (ex bigend),krukas richten,indien nodig schakelwals aanpassen, bleu printen van het blok (alle spelingen en toleranties worden optimaal getuned), zuiger en cilinder kop bewerken, montage en demontage klepveren,kleppen in schuuren, kleppenstellen, timing volgens juiste specificaties zetten,reinigen. Vervolgens blok afmonteren.
Stage 1: 2 Takt (betrouwbaarheidstuning): basis revisie/kosten + €195,- bestaand uit: blok open maken, diagnose stellen, reinigen, pasvlakken/afdichtingsvlakken behandelen/vlakken, montage en demontage van lagers (ex bigend),krukas richten,indien nodig schakelwals aanpassen, bleu printen van het blok (alle spelingen en toleranties worden optimaal getuned ,zuiger en cilinder kop bewerking,reinigen, timing, squich volgens juiste specificaties zetten. Vervolgens blok afmonteren.
Stage 2: 2takt/4takt bestaand uit basis + stage 1 + tuning van compleet blok prijs in overleg
Keuze uit:
Hi top tuning: meer vermogen boven in
Bothem power tuning: meer vermogen onder in
All in Tuning: vermogen over het gehele bruikbare gebied
4 stroke Cilinderkop tuning d.m.v flowen / poorten
Stage 1: €150,- ( aanpassen in uitlaat kanaal)
Stage 2 : €250,- ( aanpassen in/uitlaatkanaal +)
Stage 3 : €450,- ( aanpassen in/uitlaatkanaal + inlijmen van inlaatkanaal) ( meest gekozen optie door teams en rijders in combinatie met verbrandingsruimte aanpassen en zuiger flowen)
Stage 4: €2450,- (Flowen van in en uitlaat kanaal+evt.inlassen uitlaatkanaal+evt.vermaken van hoek en positie van het inlaat traject+inlijmen inlaat kanaal+zittingringen+verbrandigsruimte+kleppen aanpassen) Enkel in overleg voor speciale rijders of teams.
Aanpassen klepzitting model speciaal ontwikkeld en getest door crossblokrevisie in het EK.
Prijs per zitting € 65,- ( Vanaf 8 zittingen speciale korting )
4 stroke verbrandings kamer modificatie/tuning voor o.a andere brandstoffen
Stage 1: € 49,-
Stage 2: € 99,-
Stage 3: In overleg
Zuiger tuning/modificatie/bewerking 4T
Stage 1: € 49,-
Stage 2: € 69,-
Stage 3: In overleg
2 stroke cilinder tuning
Stage 1: €69,-
Stage 2: €159,-
Stage 3: €250,-
Stage 4: in overleg
Zuiger tuning/modificatie 2t
Stage1: €24,-
Carbarateur tuning hi flow 2t/4t ( meer top )
€149,-
Prijzen zijn onder voorbehoud, exclusief onderdelen